Powstanie Styczniowe – 1863 r.

Po klęsce – los zesłańca

Aleksander Sochaczewski, Pożegnanie z Europą,1894

Obraz ma znaczenie symboliczne, autor uwiecznił szereg znanych zesłańców, zesłanych w różnych zsyłkach, w tym siebie – postać stojącą przy słupie granicznym z prawej strony – mężczyzna patrzący na słup.

Notatka o autorze dzieła znajduje się przy obrazie „Branka Polaków do armii rosyjskiej w 1863”.

Jacek Malczewski (1854-1929)

Jeden z głównych przedstawicieli symbolizmu przełomu XIX i XX wieku oraz z głównych przedstawicieli Młodej Polski. Studiował w Krakowie w Szkole Sztuk Pięknych (m.in. u Jana Matejki) oraz w Ecole des Beaux-Arts w Paryżu. Od 1897 członek stowarzyszenia Sztuka. W latach 1897-1900 oraz 1912-21 profesor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

Początkowo tworzył wiejskie sceny rodzajowe. W latach 1882-95, nawiązując do twórczości Juliusza Słowackiego i Artura Grottgera wykonał wiele realistycznych obrazów o tematyce związanej z martyrologią po powstaniu styczniowym. Około 1890 roku zwrócił się do symbolizmu, tworząc odrębny styl, łączący baśniowość i realizm, operując żywą gamą barwną o dysonansowych zestawieniach. W obrazach tych, pełnych nastroju smutku i zadumy, powracają metaforycznie ujęte treści patriotyczne i mistyczne, postaciom realnym towarzyszą często fauny, rusałki, aniołowie itp. Malował też świetne portrety, w tym liczne autoportrety, również o wymowie alegoryczno-symbolicznej, komponowane przeważnie na tle pejzażowym.

Jacek Malczewski, Na etapie (Sybiracy) 1890. Olej na płótnie. 65 x 48 cm
Jacek Malczewski, Na etapie.
1890-1892. Olej na płótnie. 37 x 66 cm
Jacek Malczewski, Niedziela w kopalni. 1882. Olej na płótnie. 118 x 180 cm
Jacek Malczewski, Sybirak.
1887. Olej na tekturze. 16,5 x 39 cm
Jacek Malczewski, Wigilia na Syberii 1892. Olej na płótnie. 81 x 126 cm